Powered By Blogger

Monday, June 29, 2009

SELOKA WARUNG KOPI....

Pak UM, Pak PA dan Pak AD

Ada 3 orang lelaki sedang berborak sambil minum di warung. Pak Um, Pak Pa dan Pak Ad. Masing-masing sedang rancak memberikan pendapat mengenai bagaimana mendidik anak dan juga beberapa perkara umum yang sedang berlaku pada masa kini.

Pak UM: Aku kalau anak buat salah, aku marah dan pukul anak aku dulu. Biar orang tahu aku pandai jaga anak. Lagi pun anak orang kena jaga juga. Nanti-nanti mereka sedarlah mereka pun ada buat salah.

Pak PA: Aku pulak kalau jadi gitu, aku marah anak orang. Anak aku nanti aku tegurlah dia pelan-pelan. Air muka anak kena jaga jugak depan orang. Anak orang, lantak dialah. Kalau dia baik ngan anak aku, aku pujilah dia balik.

Pak AD: Aku senang jer. Anak aku ke anak orang ke, kalau berkelahi, aku buat tak tahu saja. Payah-payah aku cari je anak lain.

Pak UM: Kalau anak aku buat perkara yang memalukan, aku suruh dia duduk diam-diam dalam rumah. Kalau dia Ketua Darjah aku suruh dia letak jawatan. Nama keluarga kena jaga.

Pak PA: Mana buleh gitu..Kalau kena kat anak aku, aku akan tanya balik pada orang yang tuduh, ada bukti kah? Kalau ada pun, tak payah susah-susah. Bertaubatlah. Tengok muka aku pun dia dah dapat pahala dah. Jiran-jiran aku tak apa. Mereka akan bagi sokongan padu pada kami. Kami kan keluarga baik-baik. Beriman.

Pak AD: Aku lagi senang. Anak jangan dipukul atau dimarah. Aku suruh saja dia pergi mana-mana. Kalau orang tanya aku coverlah dia dengan cakap dia pergi bercuti atau pergi belajar. Bila reda, aku panggillah dia pulang. Habis cerita. Orang bukan tahu apa-apa.

Pak UM: Aku kalau tengok orang jantan jalan pegang tangan jantan lain, aku naik marah sangat. Tak elok macam tu. Lama-lama jadi kaum Nabi Luth. Suka pada kaum sejenis. Sekarang bukan main lagi banyak cerita pelik-pelik macam ni didengar.

Pak PA: Hush kamu ni.Mana buleh gitu. Kita bukan tahu apa mereka buat. Dosa mengata-ngata macam ni. Kalau tahu pun, jangan hebahkan. tak baik buka aib orang lain. Betul tak Pak AD?

Pak UM: Eh! Tadi kan dia ada dengan kita PA? Mana perginya? Tak nampak aku dia bangun.

Pak PA: Aku pun tak tahu. Siap tersengih-sengih lagi tadi.

Tuan Kedai datang.

Tuan Kedai: Kamu cakap apa Pak UM, Pak PA? Pak AD jalan laju sampai terlondeh-londeh kainnya. Cerita hantu ka?

Pak UM: Tak ada apa-apalah. AD tu sakit perut kot. Cari tandas tu..

Pak PA: Mungkin juga tu..

Tuan Kedai: Semalam kecoh kat hujung kampung kita ni.

Pak UM: Hmm. Apahal pulak?

Tuan Kedai: Ada budak muda, jantan. Buat laporan pada Tok Penghulu. Dia kena raba?

Pak PA: Aik..Jantan pun kena raba. Dengan siapa?

Tuan Kedai: Katanya dengan jantan jugak. Nampak gaya agak berumur jantan tu pun.

Pak UM: Nampak tak muka jantan tu?

Tuan Kedai: Tak. Sebab malam katanya. Lagipun kena dari belakang.

Pak PA: Habis, tak cuba tangkap ke si peraba tu?

Tuan Kedai: Nak tangkap macam mana? Jantan tua tu lari macam ribut. Sampai terlondeh-londeh kain.

Pak UM, Pak PA dan Tuan Kedai tergamam seketika. Alamak..Macam Pak AD saja.


petikan drpd lmn web - http://sanggulmelayu.blogspot.com/



0 comments:

Post a Comment

RENCANA

REALITI !!!